کلاهبرداری در فضای مجازی چگونه اتفاق می افتد؟

کلاهبرداری در فضای مجازی

فیلم” جیب بُرها به بهشت نمی روند” را دیده اید؟! از خاطرات تلاش برای کشیدن جوراب روی سر، که بگذریم، مواد لازم برای یک سرقت موفق، یک آدم بی پولِ بی وجدان، یک جوراب زنانه و چهارتا انگشت با اندازه ی مساوی بود که راحت، توی جیب برود و بیای…؛)

 دزدها همین قدر ساده بودند و تدبیر ما، در حد پنهان کردن پول، زیر لباس! همان قدر چاره ساز…

 اگر فکر می کنید در این روزگار، با تبدیل پول هایتان به یک کارت رمزدار و جایگزین کردن محل خریدتان از بازار و پاساژ به سایت ها و پیج های مجازی، می توانید در حاشیه ی امن منزلتان، چایی نوش جان کنید، سخت در اشتباهید…

جیب بُرها رازهای بقا رو خوب بلدند و در یک جهش ژنتیکی تبدیل شدند به سارقینی پنهان با ضرایب هوشی بالا و تحصیلات آکادمیک و مسلط بر باگ های فضای مجازی و سوراخ و سمبه های جیب شما… خبر بدتر اینکه شما در مقابل این سارقان، تقریباً بی دفاع هستید!

در این روزهای خانه نشینی و قرنطینگی که امرارمعاش به سختی می گذرد و بیشتر افراد اصطلاحاً مشغول ارتزاق از “جیب” هستند و به تبع مراجعه به فضای مجازی برای رفع مایحتاج بیشتر شده است، یادآوری چند نکته برای حفظ این جیب و سرمایه از همه چیز مهم تر هست.

این چند نکته را با دقت مطالعه کنید.

1_ ساده نباشید!
اولین سپر شما در مقابل سارقین “هوش و درایت”شماست، بدانید و آگاه باشید در این مملکت به شما چیز “مجانی” داده نمی شود! پس فریبِ صداهای مصمم، محکم و جذاب پشت تلفن را نخورید و به بهانه ی واریز جایزهِ فلان بانک، شرکت یا قرعه کشی به سراغ خودپردازها نروید و مثل آدم های جادو شده با دست خودتان، حسابتان رو خالی نکنید.
این افراد می توانند اطلاعاتی مثل نام خانوادگی، محل زندگی و کار شما را هم داشته باشند که بدست آوردن آن در فضای مجازی، کار راحتیست.

2_ بدبینانه رفتار کنید.
بخشی عمده ی از کلاهبرداری های اینترنتی از طریق سایت ها و برنامه های پربازدیدی مثل”دیوار” و “شیپور” اتفاق می افتد، این برنامه ها عرصه ی جولان سارقین و کلاهبردار هاست!! آنها با تعیین قیمت های پایین روی کالاهای عرضه شده و یا پیشنهاد مبلغ های بالا روی کالاهای فروشی شما، دام را پهن می کنند…
بهترین راه معامله در این فضا، “حضوریست” تا زمانی که هویت طرف مقابل را با کارت شناسایی معتبر احراز نکردید، نه پولی پرداخت کنید و نه قبول کنید، پولی به حسابتان واریز شود.

3_ فراموش کار نباشید!
همین چندسال پیش، اگر کسی می خواست پول نقد زیادی حمل کند، همه توصیه می کردند، پول ها را در جیب هایش پخش کند تا در صورت سرقت، کل سرمایه اش از دست نرود! حالا چه شده که نصایح پیشینیان را فراموش و با کارتی که تمام سرمایه زندگیتان را ذخیره کرده، از دستفروش کنار اتوبان، چاقاله می خرید!!
حتماً چند حساب و کارت داشته باشید و در کارتی که روزی ده بار می کشید و رمزش رو بلند بلند اعلام می کنید، پولی به اندازه مایحتاج چند هفته یا یک ماه ذخیره کنید.

4_ به روز باشید.
خبرها، هشدارها و آموزش هایی که از طرف مراجع ذیصلاح برای “حضور امن” در فضای مجازی داده می شود را به شدت جدی بگیرید!
مسلماً شما هیچوقت به یک فروشنده دوره گرد، بیعانه ی برای خرید یه کالا را نمی دهید! پس یادگیری راه های شناسایی یک “درگاه پرداخت ایمن”  اولین و مهمترین قدم در کسب آموزش محسوب می شود.

5_ چشمانتان را ببندید!
چشمانتان را روی سیب هایی که برایتان چیده می شود، ببندید! شارژ ده هزارتومنی هدیه، صد گیگ اینترنت رایگان و… سیب های سرخی هستند که با مهارت توسط سارقین در مسیر شما گذاشته می شوند… فقط کافیست با یک خویشتن داری مثال زدنی از کنار  این تله ها عبور کنید و به این همه مناعت طبع افتخار کنید.
سایت های پیش بینی مسابقات، سراب فضای مجازیست.
پولی که در این سایتها از دست می دهید، معمولا بی بازگشت بوده و شکایت از گردانندگان آنها، بی سرانجام است.

6_ تحقیق کنید.
قبل از خرید از شاپ های فضای مجازی تحقیق کنید و از اعتبارشان مطمئن شوید، به پیج ها و سایت هایی که توسط بلاگرها معرفی می شوند، اعتماد نکنید، آنها صرفاً تریبونی برای تبلیغات هستند و تضمینی ندارند.
کلاهبرداری در “خرید کالاهای جزئی” رونق بیشتری دارد، از آنجاییکه هزینه ی مالی و زمانی طرح یک شکایت، از مبلغ کلاهبرداری شده، فراتر می رود، اکثر افراد از شکایت صرف نطر کرده و این پیج ها به فعالیت خود ادامه می دهند.

7_ به وکیل متخصص مراجعه کنید.
دادخواهی و دفاع در این فضای تودرتو و تخصصی، صرفا با مراجعه به “وکیل”حل نمی شود، به دنبال آن باشید که یک وکیل متخصص در جرایم رایانه ی که علاوه بر فن دفاع و اشراف بر قانون، تسلط بر فضای مجازی نیز دارد، محل مراجعه و مشاوره شما قرار بگیرد.

 


برای خواندن مطالب درمورد وکیل مجرب:

جهت همراه داشتن وکیل یا گرفتن مشاوره با شماره ذیل تماس گرفته یا به واتس اپ پیام بدهید

09197800971  سیده فاطمه عالمشاه

آدرس دادسرای جرایم رایانه

آدرس دادسرای ناحیه 31تهران ( جرائم رایانه ی)

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و رایگان